klik satu please..

amali pandangan stereoskopik

assalamualaikum,,

hari nie aku nk bercerita sal amali yg aku bt mggu lepas,,,
amali ini ialah amali pandangan stereoskopik. korang tau x ape tu pandangan stereoskopik???
kalu korang nk tau,
pandangan stereoskopik ini bermaksud melihat sesuatu objek dalam bentuk 3 dimensi (3D).
amali ini aku dan kawan2 aku bt menggunakan alat stereoskop cermin.

nie la rupa alat stereoskop cermin,,

amali yang aku bt nie tujuan nyer nk tgok bagaimana pemandangn dari atas udara dalam bentuk 3D.. bile kite bt dgn betul,, kite akn dpt melihat bgunan2 berbentuk 3D.

bg menjalankan amali ini,, sesorg tu memerlukan pandangan binokular (dua mata) yg normal tau. mknenye kalu mata juling tu memg x dpt la nk bt amali nie.. nk tau knape???
sebabnye,, semasa amali  nie dijalankn, mate kiri kita akn memandang foto udara yg berada disebelah kiri,, manakala mta kanan pula akn memandang foto udara yg disebelah kanan serentak.

haa,, mcm gambar kat ats nie,,,

nie plak kawan2 aku yg duk kyusuk bt amali nie

nie plak gambar/foto yang di ambil dari udara menggunakan kapal terbang.
foto ni dikenali sebagai foto udara. foto tersebut adalah bg kawasan Wangsa Maju.

huhu,, ok la sampai sini je la,, kate2 aku hari nie,,, haa, kalu korang nk kan prosedur bg proses nie boleh la dpt kan dr aku,,, 

No comments:

Post a Comment